ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΝΕΑ ΛΟΥΚΕΤΑ ΣΕ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΤΟΥΣ ΕΠΟΜΕΝΟΥΣ ΜΗΝΕΣ...ΕΝΩ ΟΣΕΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΝΤΑΠΕΞΕΛΘΟΥΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΘΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΟΥΝ ΣΕ ΝΕΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ
Μεγάλες αυξήσεις στα ασφάλιστρα για όσες εταιρείες δεν έχουν κεφάλαια να καλύψουν το έλλειμμά τους, αλλά και λουκέτα για όσες δεν καταφέρουν να συμμορφωθούν με τις υποχρεώσεις τους, αναμένεται να δούμε μέσα στο 2010 στην ασφαλιστική αγορά. Οι εκτιμήσεις μιλούν για μαύρη τρύπα που με συντηρητικούς υπολογισμούς ανέρχεται σε 1,3 δισ. ευρώ στον χώρο των ασφαλειών και η οποία δεν περιλαμβάνει μόνο τα πέντε λουκέτα και το κανόνι της Ασπίς. Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για αρκετές ακόμη εταιρείες του κλάδου αυτοκινήτου που εμφανίζουν έλλειμμα τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ και στις οποίες αναφέρθηκε πρόσφατα ο πρόεδρος της Εποπτικής Αρχής Γιώργος Πέτσας λέγοντας: «Υπάρχουν εκκρεμότητες, η επίλυση των οποίων είναι σε εξέλιξη». Δεν πρόκειται μόνο για μικρές αλλά και για μεγάλες εταιρείες, οι οποίες δραστηριοποιούνται στον κλάδο αστικής ευθύνης και ορισμένες εξ αυτών έχουν απασχολήσει και στο παρελθόν την επικαιρότητα με τις «περιπέτειές» τους. Το επόμενο ραντεβού τους με την Εποπτική Αρχή έχει οριστεί για τον Δεκέμβριο, καθώς τότε εκπνέει η ρύθμιση στην οποία εντάχθηκαν, προκειμένου να καταθέσουν πλάνο εξυγίανσης με κεφάλαια που να καλύπτουν το έλλειμμά τους.Πολλές μάλιστα εξ αυτών εμφάνισαν στο εξάμηνο υψηλότερα από τα πραγματικά τους κεφάλαια, με το κόλπο των επανεισπράξεων. Ένα νέο φρούτο στην ασφαλιστική αγορά που βοηθούσης και της κρίσης χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά σε τόσο μεγάλη έκταση και που βασίζεται στην εξής λογική: η εταιρεία εγγράφει ως απαίτηση στο ενεργητικό της, μαζί με τα ασφάλιστρα αλλά και τις αποδόσεις από τις επενδύσεις που έχει προς είσπραξη, και ποσά τα οποία αφορούν σε αποζημιώσεις που κατέβαλε στο παρελθόν, αλλά τα οποία τώρα δηλώνει ότι θα εισπράξει πίσω, για διάφορους λόγους. Πρόκειται π.χ. για περιπτώσεις αποζημιώσεων που κατέβαλε μια εταιρεία σε αλλοδαπούς, αλλά που βάσει της νομοθεσίας πρέπει να εισπράξει από το Επικουρικό Κεφάλαιο. Η εμπειρία ωστόσο έχει δείξει ότι οι επανεισπράξεις στην ασφαλιστική αγορά είναι πολύ χαμηλές και κινούνται κάτω από το 1% των συνολικών εισπράξεων. Δεδομένου ότι με το κόλπο αυτό οι επιχειρήσεις επιχειρούν να δικαιολογήσουν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ περισσότερα από αυτά που διαθέτουν στην πραγματικότητα, το θέμα έχει απασχολήσει και την Επιτροπή που σύντομα θα έχει ολοκληρωμένη εικόνα.Το χάος αυτό της ασφαλιστικής αγοράς συμπληρώνουν οι εταιρείες- σφραγίδες που υπολειτουργούν, οι επιχειρήσεις που αργούν να αποζημιώσουν τους πελάτες τους, οι ασφαλιστικοί πράκτορες που διαφημίζουν τα χαμηλά τους ασφάλιστρα μέσω του Ίντερνετ χωρίς να έχουν πάντοτε αντίκρυσμα, καθώς και όσοι πωλούν συμβόλαια- μαϊμού. Άλλωστε, από τις 40 και πλέον εταιρείες που έχουν άδεια λειτουργίας στον κλάδο αστικής ευθύνης οχημάτων, είναι ζήτημα αν έχουν παραγωγική δραστηριότητα έστω οι μισές. Σύμφωνα με στοιχεία από τους ισολογισμούς τους, 20- 30 εξ αυτών επί της ουσίας υπολειτουργούν, καθώς ο στόλος των ασφαλισμένων οχημάτων τους λογικά δεν πρέπει να καλύπτει ούτε τα βασικά τους λειτουργικά έξοδα.Το χάος που επικρατεί στον χώρο φαίνεται από το αστρονομικό νούμερο των 1,3 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί περίπου στο 30% της συνολικής ετήσιας παραγωγής ασφαλίστρων του κλάδου! Που σημαίνει ότι ορισμένες από τις ασφαλιστικές εταιρείες έχουν «φάει» το 30% των συνολικών ασφαλίστρων που πληρώνουν οι ασφαλισμένοι τους σε ετήσια βάση. Άλλο συμπέρασμα είναι ότι αν υπήρχε ένας μαγικός τρόπος για να κλείσει αυτόματα αυτή η τεράστια μαύρη τρύπα, θα έπρεπε οι πελάτες των ασφαλιστικών εταιρειών να πληρώσουν μεμιάς αυξήσεις ασφαλίστρων της τάξης του 30%!Ας σημειωθεί ότι από τα 1,3 δισ. ευρώ, τα 500 εκατ. ευρώ αφορούν στο κανόνι της Ασπίς στον κλάδο Ζωής, μέρος των οποίων θα εγγυηθεί το Δημόσιο. Τα επόμενα 500 εκατ. ευρώ είναι η επιβάρυνση από τα πέντε λουκέτα στον κλάδο αυτοκινήτου, τα οποία θα κληθεί να πληρώσει το Επικουρικό Κεφάλαιο, δηλαδή όλοι οι ασφαλισμένοι, και τα υπόλοιπα 300 εκατ.ευρώ αφορούν στο άνοιγμα όσων εταιρειών βρίσκονται κάτω από το μικροσκόπιο της Επιτροπής.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου